Kevesebb műanyag a SPAR-nál

A kiskereskedelmi áruházlánc mérsékelte egyes saját márkás ásványvizei palacksúlyát, illetve több gyümölcsöt kisebb súlyú nejlontasakba vagy lebomló szalaggal csomagol. A vállalat emellett a környezetet kímélő egyéb csomagolástechnikai, gyártási és üzemeléstechnológiai megoldásokat is alkalmaz.


A SPAR a környezetért felelős nagyvállalatként különös figyelmet fordít arra, hogy jelentősen csökkentse a felhasznált műanyag mennyiségét, így érdemben mérsékelje a lassan lebomló vagy nehezen újrahasznosítható hulladékot. A vállalat támogatja a szelektív hulladékgyűjtést, elkötelezett az újrafeldolgozás mellett és arra törekszik, hogy minden áruházában környezetkímélő energia-felhasználási, hűtési és világítási technológiákat alkalmazzon. Az üzletlánc idén több, népszerű saját márkás termékének műanyag csomagolását csökkentette, egyes esetekben teljesen ki is váltotta azokat, és ezzel megfelelő alternatívát kínál az egyre környezettudatosabb vásárlói számára.

A SPAR Magyarország a saját márkás zöldség-gyümölcs árui közül az S-Budget piros alma és az S-Budget golden alma műanyag csomagolását csökkentette szeptember második felétől. Az almák átcsomagolásával megközelítőleg a felére redukálódik a felhasznált műanyag mennyisége. A tavalyi értékesítést alapul véve ez éves szinten mintegy 1092 kilogramm műanyag-csökkenést eredményez. A korábban fürtönként zacskózott bio banánt szeptember végétől csak egy úgynevezett bandázzsal – szalagfáslival – kötözik át, ezzel is megkülönböztetve azt a nem bio banántól. A jelenlegi beszerzési mennyiségből kiindulva ezzel egy évben több mint 1 tonna műanyag megtakarításához segíti a vállalatot.

A SPAR további újításokkal is hozzájárult a környezeti terhelés csökkentéséhez. Az áruházlánc üzleteiben 2019-től már kizárólag papírtartókban kaphatóak a tojások. A vásárlók pedig 2018 óta – újrahasznosítható belső fémborítással ellátott – papír szigetelőszatyrokba tehetik a mirelit árukat a műanyag mélyhűtőtáskák helyett. Az áruházakban a pékáruk vásárlásakor pedig a tekercses nejlonzacskók mellett betekintőablakos papírzacskókat alkalmaznak.

A vállalat egyes saját márkás ásványvizeinek PET palackjai 2012-2018 között jelentős mértékben veszítettek a súlyukból. A mérséklés eredményeképpen 2018-ban összességében több mint 80 tonnával kevesebb műanyag került felhasználásra a palackgyártás során, mint 2012-ben. A saját márkás vizek, mint a SPAR Verde vagy az S-Budget ásványvizek, valamint az S-Budget ízesített ásványvizek két-, illetve másfél literes kiszerelései 1-7,4 grammal lettek könnyebbek, ami termékektől függően 7-23%-os csökkentést jelent. Az áruházlánc célja a 2019-2022-es időszakra, hogy amelyik víz esetében lehetséges, ez az érték a 30%-ot megközelítse. Hasonló mértékű súlycsökkentés történt a PET palackban forgalmazott saját márkás üdítőitalok esetében is, mint amilyenek az S-Budget 2l-es szénsavas üdítők. Fontos kiemelni, hogy a vállalat gyártó partnerei részben újrahasznosított PET flakonokba palackozzák az olyan saját márkás italokat, mint például az ásványvizek, a SPAR Fresh szénsavas üdítőitalok, az S-Budget ízesített vizek, az S-Budget 2l-es gyümölcsitalok és az S-Budget 2l-es szénsavas üdítők. Ezen termékek palackjait minimum 10 % újrafeldolgozott műanyag regranulátumot – morzsalékot – tartalmazó alapanyagból állítják elő.

A környezetkímélő csomagolástechnikai megoldásokkal párhuzamosan az áruházlánc egyre több biológiailag lebomló, illetve újrahasznosított alapanyagot használ. Az üzletekben a legkelendőbb füles szatyrok ma már káros mellékhatások nélkül oxidálódó összetevőkből –PLA: polylactid – készülnek, a forgalomban lévő műanyag mélyhűtős tasakokat pedig a tervek szerint a jövő évben környezetbarát, 30-50%-ban újrahasznosított műanyagból előállított R-PET-tekkel váltják ki. A SPAR közösségének – mind a vásárlók, mind a vállalat – életében egyre meghatározóbb elv és napi gyakorlat a környezettudatosság. A több éve indított környezetvédelmi fejlesztési programnak köszönhetően például ma már csak kétfajta műanyag bevásárlótáska érhető el a választékban. Az újabb idei lépésekkel a cég bevásárlótáska-kínálata hamarosan 100%-ban műanyagmentessé válik.