Ne dobd ki az ételt, inkább tervezz okosan! – Elérhető a Nestlé és a SPAR legújabb szemléletformáló kisokosa

Magyarországon a legtöbb élelmiszer-hulladékot a háztartások termelik – ez évente átlagosan 65 kilogramm kidobott ételt jelent. A nem tudatos fogyasztói döntések nemcsak a spórolást nehezítik meg, de még a klímaváltozásért felelős üvegházhatású gázok kibocsátásához is hozzájárulnak. A Nestlé Hungária és a SPAR Tervezz okosan! című kiadványa hiánypótló ismertetőkkel és pénztárcabarát gyakorlati tippekkel támogatja a környezettudatos fogyasztói szokások kialakítását.


Évente összesen mintegy 1,8 millió tonna élelmiszerhulladék keletkezik Magyarországon, és egy négyfős család ennyi idő alatt körülbelül 50 ezer forint értékű feleslegesen megvásárolt élelmiszert dob ki.1 A pazarló hozzáállás megnehezíti az éhezés elleni küzdelmet, valamint legalább 10 százalékkal fokozza az üvegházhatású gázok kibocsátását,2 pedig ez egy kis odafigyeléssel könnyedén elkerülhető lenne. 

A fenntartható étrendhez és az élelmiszer-pazarlás megelőzéséhez nyújt segítséget a Nestlé Hungária és a SPAR Magyarország közös kiadványa. A Tervezz okosan! című kisokos konkrét, hasznos tippeket ad az élelmiszerek helyes tárolására, az eltarthatósági idő megnövelésére, a környezeti szempontokat figyelembe vevő vásárlásra, vagy éppen a szelektív hulladékgyűjtés helyes módjára. A kiadványnak köszönhetően az olvasók megtudhatják, hogy melyek az aktuális idényzöldségek és -gyümölcsök, mit mutatnak a csomagoláson található jelölések, milyen hosszan fogyaszthatók az egyes termékek a minőségmegőrzési idő lejárta után, továbbá melyek az újrahasznosítható műanyagtípusok. Ezáltal tudatosabbá válhatnak fogyasztói döntéseikben, megtapasztalva azt, hogy a környezetvédelem által pénzt és energiát is megspórolhatnak, továbbá támogathatják a hazai agrárágazatban tevékenykedő kistermelőket.

Közös erővel a fenntarthatóbb vásárlói döntésekért

Nem ez az első alkalom, hogy szemléletformáló kiadvánnyal jelentkezik a Nestlé. 2019-ben jelent meg a szelektív hulladékgyűjtésről szóló első kisokosa, majd ezt követte 2020-ban a SPAR-ral közös összefogás eredményeként a Hogyan legyek környezettudatos vásárló? című összefoglaló, amelyben a fenntartható életmódra adtak tippeket. Az idei kisokos ennek a közös munkának a folytatása, hiszen az eddigi témákat tovább tágítva mostanra már az élelmiszer-pazarlás is fókuszba került.

Manapság ritka az olyan értékteremtő iparági partnerség, mint ami a Nestlé és a SPAR közös munkáját jellemzi. A célunk, hogy megmutassuk: együtt erősebbek vagyunk, és ha összeadjuk az erőforrásainkat, akkor valódi pozitív változásokat idézhetünk elő - mondta Csóka Noémi, a Nestlé vállalati kommunikációs menedzsere. - A legújabb kiadvány nemcsak online és egyes magazinok mellékleteként, hanem a SPAR áruházakban is elérhető lesz, így minden eddiginél szélesebb körben juthatnak hozzá a fogyasztók.

A kisokosra alapozva a két vállalat 2021-ben országos iskolai kihívást hirdetett, melyben a gyerekek a környezettudatos életmód és a szelektív hulladékgyűjtés alapjait sajátíthatták el. „A kezdeményezésünk népszerűsége megerősített minket abban, hogy szükség van a környezettudatos életmóddal kapcsolatos edukációra, ráadásul a jövő generációjának is utat mutathatunk” - értékelt Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője. „Ezért a Nestléhez csatlakozva idén is meghirdettük az iskolásoknak szóló játékos kihívásunkat, ahol a jelentkező osztályok hasznos segédeszközöket kaphatnak a környezettudatos attitűd elsajátításához” - tette hozzá.

Több platformon átívelő kezdeményezés

Az értékes nyereményekért folyó iskolai kampány csak a kezdet: a vállalatok célja, hogy a környezettudatos szemléletváltás széles körben is elterjedjen, hiszen a fenntarthatóbb jövő feltétele, hogy minden társadalmi réteget és minden korosztályt megszólítsanak. Ennek érdekében a Tervezz okosan! tartalmát magazinokban és online csatornákon is terjeszteni fogják.

A Tervezz okosan! kiadvány a www.nestle.hu/tervezzokosan és a www.sparafenntarthatojovoert.hu/tervezzokosan weboldalakon érhető el, valamint a későbbiekben nyomtatott formában is hozzáférhetővé válik a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban. 

______________________________

 

A Nestlé Hungáriáról:  

 A világ legnagyobb, több mint 150 éves élelmiszeripari vállalata 189 országban van jelen világszerte. A svájci vállalat Magyarországon három gyárában (Szerencsen, Diósgyőrön és Bükön), illetve budapesti központjában összesen több mint 2500 embert foglalkoztat, akik a jobb életminőség és az egészségesebb jövő megteremtéséért dolgoznak nap, mint nap.   

 A Nestlé globális erőforrásainak felhasználásával és a helyi tapasztalataira építve segíti a regeneratív élelmezési rendszerek kialakulását, a természeti erőforrások védelmét, megújítását és helyreállítását, valamint a közösségek megerősödését és felelősségteljes működését. Elkötelezte magát aziránt, hogy 2050-re nettó nullára csökkenti az üvegházhatású gázkibocsátást a teljes értékláncán, a mezőgazdasági nyersanyagok megtermelésétől a fogyasztóig. 

 A Nestlé több mint 30 éve van jelen Magyarországon, jelenleg a legnagyobb svájci befektető és munkáltató hazánkban. A 2023. januárban bejelentett büki beruházásával együtt immár 325 milliárd forintot meghaladó értékben fektetett be itthon, és továbbra is hosszú távú hazai jelenléttel tervez.   

 A szerencsi gyár a Nestlé közép-európai regionális kávé- és kakaóitalpor-gyártó és -töltő üzeme, ahol évente közel 40 ezer tonna kávé- és kakaópor készül, amelyet 30 országba szállítanak ki.   

 A 60 éves diósgyőri gyár a Nestlé egyetlen, kizárólag üreges figurák gyártására specializálódott üzeme a világon, ahonnan a termékeket több mint 20 országba exportálja a vállalat.   

 A cégcsoport állateledel-gyártásának kelet-közép-európai központja, a büki PURINA® gyár 2023-ban ünnepli fennállásának huszonötödik évfordulóját. Termékei a világ több mint 50 országába jutnak el Bükről.   

 A Nestlé Hungária beszállítóinak többsége magyar vállalkozás, amelyek évente összesen 54 milliárd forint értékben adnak el termékeket és szolgáltatásokat a Nestlé globális hálózatának. A Nestlé Hungária Magyarországon forgalmazott márkái: Purina, Nestlé Beba, Maggi, Nesquik, Nescafé, Nescafé Dolce Gusto, Ricoré, Nespresso, Starbucks at Home, Boci, Balaton, After Eight, Smarties, KitKat, L’Atelier, Nestlé reggelizőpelyhek és Garden Gourmet. A vállalat Magyarországon ásványvizeket nem értékesít, a Nestlé Aquarel márkával ellátott ásványvizeket egy független cég gyártja és fogalmazza.   

A Nestlé Health Science üzletág speciális tápanyagigényekre épített táplálásterápiás megoldásokkal segíti az érintett csoportokat, míg a Nestlé Professional magas minőségű gasztronómiai és italmegoldásokat kínál a HoReCa szektor és közintézmények számára.   

 

A SPAR Magyarországról:

 A SPAR Magyarország 1991 óta, több mint három évtizede a magyar gazdaság, a magyar kiskereskedelem lényeges szereplője. Hazánk egyik legnagyobb foglalkoztatójaként mintegy 14 ezer embernek biztosít munkát és segítséget nyújt az itthon működő családi vállalkozásoknak, termelőknek és gazdáknak. A vállalat országszerte több mint hatszáz üzlettel rendelkezik, melyeket folyamatosan modernizál, hogy megfeleljen a változó vásárlói igényeknek és csökkentse környezeti lábnyomát.

 A vállalat következetesen kiáll a magyar gazdaság és a magyar termelők mellett, a SPAR beszállítói közül a hazaiak aránya az élelmiszer területen megközelíti a 90%-ot. Az áruházlánc több termékcsoport esetében pedig kizárólag az országban előállított árukat forgalmaz.

 2019-ben, közel egymilliárd forintos beruházás eredményeként született meg a SPAR Magyarország évről-évre egyre népszerűbb házhozszállítási szolgáltatása, a SPAR online shop, amely mára 200 településen érhető el, míg a Drive-in (áruházi átvételes) megoldás 24 áruházban vehető igénybe.

 A nagy volumenű frisshús- és húskészítmény-értékesítés alapozta meg a saját tulajdonú Regnum húsüzem létesítését 2004-ben. Az egyre növekvő keresletet látva a vállalat 2020-ban Perbálon bővítette a gyártási kapacitását. A vállalat másik - kényelmi termékeket gyártó - üllői üzeme 2018 óta készíti SPAR enjoy. márkanév alatt a minőségi étkezést biztosító szendvics- és salátatermékeket, évről évre megújuló és bővülő kínálatban.

 A vállalat 1997-ben kezdett el saját márkás termékeket bevezetni a magyar piacon, azóta pedig folyamatosan fejleszti a kínálatot, mára mintegy 4 400 saját márkás termékkel várja a vásárlókat.

 A magalakulása óta eltelt több mint három évtized alatt a SPAR Magyarország kiemelt társadalmi szerepvállalással segít fontos ügyeket, az élelmiszer-adományok gyűjtésétől kezdve az esélyegyenlőségi, környezetvédelmi és szemléletformáló aktivitásokon át a sport-, gasztronómiai és kulturális rendezvények felkarolásáig. Ezt a munkát immár több mint harminc éve stratégiai partnereként a Magyar Máltai Szeretetszolgálat segíti.

 

1 Forrás: https://maradeknelkul.hu/

2 Forrás: https://www.elelmiszerbank.hu/hu/hirek/hireink/4_millio_kilo_elelmiszert_mentettunk_2022_elso_feleben.html